Gerhoofwijk
Image default
Aanbiedingen

Wat is SAD en hoe werken daglichtlampen? Slaapwijsheid zocht het voor je uit!

Hoe moet ik mijn SAD lichtbak gebruiken?

We krijgen vaak de vraag “hoe moet ik mijn SAD lichtbak gebruiken?”, en hier proberen we die vraag te beantwoorden.

Als u lijdt aan Seasonal Affective Disorder raden wij u aan om een lichttherapie behandeling te nemen binnen een half uur na het ontwaken in de ochtend. Dit kan met een daglichtlamp. Mensen zullen vaak een lichtbak gebruiken tijdens hun gebruikelijke ochtendroutine bij het ontbijt, het kijken naar ochtendtelevisie, het lezen van een krant of aan het begin van hun werkdag als ze thuis werken.

Wij raden aan de lichtbak in een hoek van ongeveer 30 graden recht voor u te plaatsen (zie onderstaand schema). Studies hebben aangetoond dat een effectievere lichtbehandeling wordt verkregen door het licht dat uw oog binnenkomt onder een hoek in uw perifere gezichtsveld. Dit blijkt een positievere reactie te geven en meer succes bij de behandeling van SAD dan simpelweg in het licht staren, wat niet aan te bevelen is en vermoeide ogen kan veroorzaken (dit zijn felle lampen!). Het plaatsen van de lichtbak in een lichte hoek heeft ook als bijkomend voordeel dat de gebruiker activiteiten kan uitvoeren terwijl hij de lichttherapiebehandeling ondergaat, zoals een krant lezen, tv kijken of ontbijten.

Opzoek naar daglichtlampen? Bekijk de beste lampen van 2022 op Slaapwijsheid. 

Hoe kies ik welke SAD Light ik wil gebruiken?

De keuze van een SAD Light product wordt in principe bepaald door uw levensstijl. Sommige SAD Lights geven een behandelingstijd van twintig minuten aan maar deze zijn meestal groter en krachtiger (met uitzondering van de Apollo GoLITE P1 en Apollo GoLITE M2).

Hier bij SAD-lighting.nl begrijpen we dat het verwarrend kan zijn om een SAD lichttherapie product te kiezen. Daarom hebben we een handige gids samengesteld om u te helpen bij het kiezen van de juiste SAD lichtbak voor u. Het kiezen van de juiste SAD Licht voor u.

Wat is het verschil tussen een SAD Lichtproduct en een Dawn Simulator?

Een dageraad simulator is een uitstekend product en zal u helpen in de ochtenden. Het behandelt echter niet de basisoorzaak van SAD, namelijk een gebrek aan natuurlijk zonlicht, vandaar de noodzaak van een specifieke, medisch bewezen lichttherapiebehandeling die u kunt vinden in onze sectie over SAD lichtproducten. Gebruik hiervoor een daglichtlamp. 

Ochtendgloren Simulatoren bevorderen een goede slaap en helpen u om ’s morgens op een natuurlijke manier wakker te worden. Houd er echter rekening mee dat moeite met wakker worden slechts een van de symptomen van SAD is en dat een normale Dawn Simulator SAD niet zal genezen.

Wat is Seizoensgebonden Affectieve Stoornis?

Seizoensgebonden affectieve stoornis (Seasonal Affective Disorder of SAD) is een vorm van depressie die voorkomt tijdens de wintermaanden. Mildere vormen van SAD staan bekend als de “winter blues”.

SAD-symptomen beginnen in de late herfst wanneer er minder daglicht is (of, zoals we soms zeggen, de dagen korter worden). De symptomen van SAD kunnen pas aan het eind van de winter of in het vroege voorjaar beginnen af te nemen. De beste oplossing is een daglichtlamp. 

Wie krijgt SAD?

70-80% van alle mensen met SAD zijn vrouwen. SAD komt meer voor in de hogere breedtegraden dan in de lagere breedtegraden die meer zon ontvangen. Sommige mensen die in kantoren werken met weinig toegang tot natuurlijk licht, kunnen het hele jaar door SAD hebben.

Wat veroorzaakt SAD?

Wanneer het licht via de ogen in de hersenen valt, komt er serotonine vrij. In de herfst en winter is er minder daglicht dan in de lente en de zomer, waardoor de serotoninespiegel in het lichaam daalt.

Serotonine is een belangrijke chemische stof in de hersenen die bekend staat als een neurotransmitter. Een neurotransmitter is een molecuul in de hersenen dat zenuwcellen helpt samen te werken. Een van de taken die serotonine in de hersenen vervult, is optreden als verkeersagent voor andere neurotransmitters. Zonder voldoende serotonine wordt een groot aantal lichaamsfuncties aangetast, waaronder de stemming. Minder daglicht zet het lichaam aan tot een verhoogde productie van een bepaald hormoon – melatonine. De rol van melatonine is niet duidelijk, maar men denkt dat het helpt bij het slaapproces. Het lichaam geeft het ’s nachts af, tijdens de slaap.

Het gebrek aan serotonine (dat de zenuwcellen helpt samenwerken) en de toename van melatonine (dat een lichaam in slaap brengt) veroorzaken samen SAD.

Wat zijn de symptomen van SAD?

  • Verlangen naar koolhydraten/suiker (soms gepaard met gewichtstoename)
  • Verminderde zin in intimiteit
  • Moeite om zich te concentreren
  • Verminderde productiviteit
  • Moeite om ’s morgens wakker te worden
  • Vermoeidheid
  • Depressief of verdrietig gevoel
  • Irriteerbaarheid
  • Lethargie
  • Lage lichaamstemperatuur
  • Te veel slapen
  • Zich terugtrekken uit sociale activiteiten
  • Hoe wordt de diagnose SAD gesteld?
  • Symptomen zijn de primaire basis voor de diagnose van SAD. SAD is niet hetzelfde als een klinische depressie. Depressie kent geen seizoensgebonden schommelingen.

Wat is de behandeling voor SAD?

Lichttherapie.
De basisbehandeling voor SAD is lichttherapie. De Britse NHS, veel Europese medische instellingen en ook de Amerikaanse Medische Vereniging en de American Psychiatric Association bevelen lichttherapie aan. Lichttherapie is zo eenvoudig als het klinkt – meer licht in de omgeving brengen.

Met lichttherapie kan eind augustus of begin september worden begonnen, voordat de symptomen beginnen. Dit kan door middel van een daglichtlamp. Normaal gesproken wordt lichttherapie elke dag gedaan als men ’s morgens wakker wordt. Sommige mensen kunnen merken dat nog een sessie in de middag helpt.

 

Voor meer tips en tricks over slaap, ga naar Slaapwijsheid

 

Gerelateerde artikelen

Bestel goedkope ringen

Dakisolatie: neem het

Voldoet jouw koelkast aan al je wensen?